Ustawienia SEO dla WooCommerce

Pozycjonowanie SEO Sklepu WooCommerce – wtyczka RankMath SEO

Siemaneczko. Właśnie robimy sklep dla klientki i rozpoczynamy optymalizację pod SEO, czyli przygotowujemy sklep do pozycjonowania i pomagamy ułożyć tak strukturę treści, żeby Google zrozumiał. Nie mówię tylko o treściach tekstów, ale również o samej strukturze strony, bo na tym polega SEO, czyli Search Engine Optimization, czyli optymalizacja sklepu pod wyszukiwarki Google. Na tym to polega. Dzisiaj Ci pokażę najlepszą wtyczkę do SEO, używam jej na każdej stronie klientów na swoich stronach na sklepach internetowych.

Jest to RankMath. Jest ta wtyczka lepsza od najpopularniejszej Yoast SEO, choćby dlatego, że ma więcej opcji. I tak to jest, że jeśli ktoś jest liderem, a ktoś chce zaatakować tego lidera to musi się dużo bardziej postarać. I myślę, że tak właśnie jest w przypadku wtyczki RankMath. Dlatego ja właśnie na tej wtyczce pracuję. A jeżeli chcesz więcej wiedzieć na temat pozycjonowania WordPressa i jeśli chcesz dostęp do lekcji, która jest na płatnym kursie, to zostaw mail poniżej i wyślę Ci te lekcje zupełnie bezpłatnie. I też inne ciekawe materiały odnośnie pozycjonowania WordPressa. A my lecimy już tutaj z tematem, więc przechodzimy do kokpitu.

W tym tutorialu zainstaluje RankMath. Zrobimy podstawową konfigurację. Natomiast sam RankMath czyli wtyczka do pozycjonowania jest na tyle rozbudowanym kombajnem, że dzisiaj nie dam rady omówić wszystkich opcji. Omówię tylko te podstawowe. Natomiast będę dodawał kolejne filmy, w których będę opierał się też na tej wtyczce i na tym jak optymalizuje treści właśnie dzięki tej wtyczce. No i co więcej, pokażę Ci dzisiaj parę dobrych praktyk, które warto wdrożyć już na początku, w momencie, gdy tworzymy sklep internetowy. Natomiast jeśli już masz sklep albo stronę i chcesz pozmieniać np. URL, to powiem Ci co zrobić, żeby to nie było ze stratą dla Ciebie jeśli chodzi o widoczność Twojego sklepu albo Twoje strony w wyszukiwarce.

Wtyczki do SEO WordPress

Dobrze. “Dodaj nową” wpisałem SEO, żeby Ci pokazać trzy główne wtyczki, które rywalizują o użytkowników: Yoast SEO, All in one SEO i właśnie RankMath. No i te wtyczki mają dużo więcej aktywnych instalacji. Natomiast mi się najlepiej pracuje właśnie na RankMath. Ona ma najmniej ponad milion, to w tym przypadku najmniej. Natomiast ma bardzo dużo opcji. Czasem nie wiem czy nie za dużo. Na pewno dla początkującej osoby jest tu sporo informacji, ale przebrniemy przez te najważniejsze ustawienia, a potem w kolejnych filmach, czy to właśnie w materiałach, które będę Ci wysyłał na mail, który podałeś/aś przy zapisie.

Ustawienia wtyczki RankMath

No i przechodzimy od razu do tego, że możemy zrobić darmowe konto w RankMath i tutaj jeśli połączymy nasze konto to możemy mieć różne sugestie itd. Natomiast póki co ja nie będę tego robił. To nie jest niezbędne. Wybieram tryb zaawansowany. W darmowej wersji mogę ten tryb wybrać i tutaj mamy konfigurację, do której warto się przyłożyć, bo od tego zależy jak będzie przekazywał Google’owi nasze metadane. Optymalizacja strony internetowej to jest nic innego jak wytłumaczenie Google’owi, co jest ważne na tej stronie i co ma odczytywać. Chociaż i tak sztuczna inteligencja Googla wczytuje sobie co chce. Natomiast my możemy sugerować i warto, żeby to zrobić dobrze. Dlatego tutaj mamy do wyboru kilka opcji. W moim przypadku jest to sklep internetowy.

Jeśli w Twoim przypadku to jest mała firma albo blog osobisty to wybierasz po prostu odpowiednio do Twojej działalności. Tutaj warto wskazać profil Twojej działalności. Nie będzie handmade, więc ja zobaczę czy jest coś podobnego do tego, czym się sklep zajmuje. To co ja znalazłem najbardziej to po prostu store i tak to zostawię. Alternatywna nazwa witryny znaczy nazwa strony internetowej.

No to mam tutaj wpisane słowa kluczowe, natomiast alternatywna nazwa. Ok, niech będzie tak, że znowu słowa kluczowe. Nie dałem tutaj nazwy firmy celowo. Organizacja, osoba. Tu można wpisać po prostu imię i nazwisko albo nazwę firmy. Ja postawię na słowa kluczowe znowu. I teraz tak. Logo dla Google’a, które będzie Google wyświetlał. To logo jest ok. Domyślny obrazek dla mediów społecznościowych to jest tzw. Open Graph i tutaj możemy zadecydować, co przesyłamy do Facebooka w momencie, gdy udostępniamy jakąś część naszej strony. No i Facebook pobiera sobie dane strukturalne naszej strony. Jeśli nic nie ustawimy, to i tak możemy zadecydować na każdej stronie co ma być pobierane. Więc ja tutaj nic nie robię, bo chcę na każdej stronie osobno to ustawić. Klikam “Zapisz i kontynuuj”.

Mogę połączyć swoje usługi Google z tym kontem. Można to też zrobić później. Ja tak właśnie zrobię. Tutaj tworzymy mapę witryny. Ta mapa jeszcze nie będzie nigdzie przesyłana, musimy ją przesłać. Natomiast bardzo ważne, żebyśmy przekazali Google’owi, żeby nie indeksował śmieci po prostu, bo mamy coraz większe problemy z indeksacją.

Wpływ sztucznej inteligencji na SEO

Mówiąc wprost Google’owi nie chce się, wręcz nie chce się zużywać zasobów. Mówiąc wprost, Google nie ma w interesie zużywania zasobów, bo ten robot musi pracować, jakieś serwery się zużywają itd. Jakaś moc obliczeniowa, mówiąc konkretnie, żeby indeksować coraz więcej stron, które są tworzone za pomocą sztucznej inteligencji, które są mało wartościowe itd. Itd. Nie twierdzę, że sztuczna inteligencja tworzy mało wartościowe treści, natomiast to też jest temat na inną rozkminę, bo mamy teraz wysyp narzędzi bardzo popularnych, do tego, żeby tworzyć opisy na stronę. I pytanie jak to będzie traktował Google, bo już są narzędzia, które oddzielają treść napisaną przez człowieka od treści napisanej przez sztuczną inteligencję.

Wrzucasz kawałek tekstu i to narzędzie Ci pokazuje kto to wyprodukował. Czy sztuczna inteligencja czy człowiek, więc myślę, że Google też będzie to odróżniał. No i ciekawy czy będzie promował głównie, bo tak zapowiada, głównie teksty napisane przez ludzi. To tak takie anegdotki u mnie na kanale są. Jak jesteś pierwszy raz, no to dzień dobry. No i właśnie chcemy, żeby śmieci się nie indeksowały i chcemy najważniejsze rzeczy Google’owi przekazać.

I to jest ten moment, żeby to dobrze pozaznaczać. Czyli oczywiście chcemy, żeby była mapa strony i chcemy, żeby obrazki się indeksowały. Bo to jest opcja, że ktoś może dotrzeć do naszego sklepu z poziomu grafiki Google. I to jest super. “Typy publicznych postów”. Jak znasz WordPressa to wiesz, że możesz tworzyć różne typy postów. I np. w Kadence Elements, czyli takie dodatkowe kawałki strony, które mogą pojawiać się gdzie zadecydujesz. To też są typy postów i my nie chcemy, żeby te elementy osobno się indeksowały.

Strony jak najbardziej, wpisy jak najbardziej i produkty jak najbardziej. Wpisy i strony, to rozumiesz jaka jest różnica? Jeśli nie to już podpowiadam. Wpisy to te, które robimy na bloga, a strony to nasze kolejne podstrony” o nas” “kontakt” itd. Więc chcemy, żeby to się indeksowało. Publiczne taksonomie. Kategorie produktów jak najbardziej, kategorie również chcemy, żeby się indeksowały. To są kategorie wpisów, a to są kategorie jak sama nazwa mówi produktów. Klikamy dalej.

Linki nofollow i dofollow

“Nie indeksuj pustych kategorii i archiwów”. Spokojnie nie indeksuj. Nofollow dla linków zewnętrznych. Każdy link, który dodasz do Twojej strony, jeśli nie masz ustawione inaczej jest dofollow i to jest informacja dla robota Google. Hej nofollow, czyli nie podążaj za tym linkiem. Dofollow, czyli zobacz co jest za tym linkiem. Ja tak w dużym skrócie. I te nofollow mają po prostu mniejszą moc, a im więcej linków z Twojej strony wychodzi, tym mówiąc wprost jest gorzej. Natomiast to też trzeba wyważyć ile przychodzi i ile wychodzi. Natomiast bardziej zależy nam na linkach przychodzących dobrych niż tych, które z naszej strony wychodzą.

Więc jeśli możemy nie umieszczać linku zewnętrznego, to po prostu nie umieszczamy, a jeśli umieszczamy to oznaczamy go nofollow, tak w dużym skrócie. No i otwieraj linki zewnętrzne w nowej karcie. To wszystko co my tutaj zaznaczamy to taki HTML się tworzy po prostu: target blank. Więc jeśli by stronę tworzyła 20 lat temu to byś musiał/a dopisać to ręcznie, żeby się otwierało to właśnie w nowym oknie. Bo nie chcemy żeby ktoś wychodził z naszej strony. Mamy np. artykuł blogowy na temat badań naukowych i dajemy link do tych badań, to chcemy, żeby ktoś sobie tam zerknął, ale nie chcemy, żeby wychodził z naszej strony, więc po prostu otwiera to się w nowej karcie albo w nowym oknie. Zależy kto jak ma to ustawione. Więc chcemy, żeby to było po prostu domyślne, bo to nam pomoże. Ok, mamy teraz to gotowe.

Uprawnienia na stronie

Chcemy jeszcze kliknąć na chwilę konfiguracja zaawansowana i tutaj jeśli ktoś zarządza Twoją stroną, to jest ważny moment, żeby dać mu odpowiednie uprawnienia. Jeśli masz pytania odnośnie tego jakie są role na WordPressie, jak możesz dodać kolejne to śmiało. Bo w sumie tak sobie teraz pomyślałem, że nie mam o tym filmu, a to jest ciekawa rzecz, jeśli kilka osób zarządza stroną, a do tego chcemy, żeby każda z tych osób miała odpowiednie, adekwatne uprawnienia do tego co robi na stronie i też to jest bezpieczne po prostu, że ktoś ma uprawnienia te, które potrzebuje mieć, czyli w momencie gdy ktoś jest tylko redaktorem to może dodawać wpisy, ale nie powinien móc nic zmieniać w administracji witryny, chociażby ze względu takiego, że jeśli on straci panowanie nad kontem, bo np. będzie miał wirusa na komputerze, to jego przejęte konto niewiele zrobi. I to są właśnie takie dobre praktyki bezpieczeństwa. Więcej o dobrych praktykach bezpieczeństwa znajdziesz w ebooku “5 kroków do bezpiecznego WordPressa.” Link znajdziesz oczywiście w opisie. Klikam “zapisz i kontynuuj”.

No i teraz monitor 404. Chcemy żeby taki monitor był i przekierowania to jest bardzo ważna rzecz w momencie gdy np. migrujemy stronę w momencie gdy zmieniamy jakiś układ stron. A zresztą pokażę Ci to w praktyce. Wiec przekierowania zaznaczamy. To wszystko możemy też później zaznaczyć, ale chcemy od początku, żeby to było dobrze. Znaczniki schematu czyli shima po angielsku, a chodzi oczywiście o dane strukturalne. No i teraz typ struktury, typ schematu dla wpisy. Być może to trochę skomplikowanie brzmi, ale chodzi o to, która treść czym jest tak naprawdę jak dodajemy. Już na przykładach.

“Typ schematu dla wpisy” – to jest artykuł i typ artykułu wpis blogowy, więc to jest jak najbardziej ok. Jeśli chodzi o stronę to może to być też artykuł, natomiast może to być również czy to kurs czy właśnie usługa, więc można to standardowo ustawić na artykuł. Natomiast i tak w każdej stronie możesz to zmienić, więc nie przejmuj się, to nie jest na zawsze i na całą stronę, że musi tak koniecznie być. Tutaj nic nie muszę ustawić dla elementów i “Typ schematu dla produkty” – to produkty, tak? Więc produkty są produktami.

Linki najlepsze dla SEO

No i teraz jeszcze zrobię kilka ważnych rzeczy, bo w tym momencie gdy wejdziemy w jakąś kategorie, wejdziemy na sklep i tutaj mamy sklep, ale nie mamy akurat jeszcze żadnych produktów, więc mamy kategorię “Torby”. No i w tym momencie mamy: “/kategoria-produktu/torby”. Co nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem jeśli chodzi o SEO, bo chcemy jak najlepiej to podać Google’owi, więc chcielibyśmy, żeby było “sercemuszyte.pl/torby/”. Podobnie jeśli chodzi o kategorie, to jest również we wpisach np. blogowych, więc sprawdźmy.

Okej, jesteśmy w kokpicie i tutaj mamy właśnie nasze wpisy, wszystkie wpisy i chcemy zobaczyć jak “Hello world” wygląda. I tu mamy właśnie te kategorie, więc jeśli Ty masz wpisy podzielone na blogu na różne kategorie, to strona wygląda, podstrona z kategorią wygląda category i nazwa kategorii akurat jest bez category, po angielsku napisane. Natomiast jeśli będzie kategoria nie wiem, handmade albo coś takiego to będzie category/handmade, tak? Myślę, że wiesz gdzie to zmieniać, ale jeśli nie, to tu są kategorie i tutaj możemy wpisać.

Ok, w ten sposób, więc zaktualizuj kategorie. Teraz tutaj chciałem, żeby była uproszczona nazwa, taka jak słowo kluczowe. Spoko. No i teraz mamy jeszcze raz wszystkie wpisy i będziemy mieli to inaczej. To taka tutaj anegdotka. Handmade. No i teraz mamy słowo category handmade, więc też nie bardzo. Też nie bardzo ten link. I jeszcze jeden będzie nie bardzo, jeśli dodamy produkt, więc dodajmy szybko produkt, żeby Ci pokazać, że produkty doda się słowo produkt. Więc “Nowy produkt”. No i na tym zakończę akurat dodawanie. Ważne, żeby był po prostu produkt.

Ok. No i zobacz, tutaj już jest po prostu produkt, nowy produkt. I tu jest adres strony, więc nie chcemy, żeby to tak było. To co możemy robić, to kombinować tutaj w ustawienia i bezpośrednie odnośniki. Natomiast po to mamy wtyczkę do SEO, żeby nam nadpisywała ustawienia WordPressa. Tutaj nasz RankMath ostrzega, że zmiana permalinków, czyli tych właśnie URLi u góry może spowodować poważne straty w ruchu, ale to Ci powiem o przekierowaniach 301 na koniec tego filmu właśnie. Więcej na ten temat będzie, bo pojawi się następny film po prostu o przekierowania 301 zrobię osobno.

No i teraz tak, mam te produkty i mam te dziwne właśnie: produkt, kategoria i chcę to zmienić. Cały czas dążę do tego, ale chcę Ci po prostu dokładnie wytłumaczyć co się skąd bierze, bo ja Ci mogę wszystko pokazać i tutaj wyklikać, ale fajnie jakbyś to Ty rozumiał/a co skąd się bierze. Natomiast jeśli nie do końca coś łapiesz, albo ja coś powiedziałem, a mogłem to powiedzieć w jaśniejszy sposób, to napisz mi po prostu komentarz. Ja bardzo chętnie nagram kolejny film o tym, bo o to chodzi, żeby ten kanał Tobie pomagał w Twoim rozwoju, zarabianiu pieniędzy i spełnianiu się w pasji. Aż się zgubiłem, a chciałem tak naprawdę to nie przekierowania tylko chciałem do “Ustawienia główne”. I teraz tak podstawa kategorii “category” chcemy, żeby to było wywalone. OK, to jest wywalone. I tutaj mamy kolejne opcje, ale my na ten moment napiszemy “Zapisz zmiany” i klikamy znowu “WooCommerce” znaczy nie znowu, bo pierwszy raz. Usuń bazę czyli “Shop, Product” itd. Ok. “Usuń bazę kategorii, usuń slug nadrzędny”.

Wszystko usuwamy, bo chcemy mieć bardzo czyste URLe, czyli najbardziej przyjazne pod SEO jakie mogą być. Sprawdźmy co się dzieje. Więc odwiedzamy witrynę i klikniemy “Sklep”. No to mamy sklep, no bo tak miało być. Coś musi się pokazać na podstronie “Sklep”. Tutaj mamy breadcrumbsy, ale to nie dzisiaj o tym, nie teraz. No i mamy od razu nowy produkt, czyli tutaj będzie słowo kluczowe, więc super. Tutaj mamy od razu kategorie, więc sprawdźmy. Też ręcznie robione, więc ekstra. Wpisu nie mamy na wierzchu, więc spójrzmy do kokpitu. Wpisy “Hello world”, wszystkie wpisy. No i mamy proste URLe. Tu też nie będzie “category”, więc też mamy prosty URL. Więc super. Już nasza strona jest lepiej widziana dla Google’a, bo ma proste URLe, które robią robotę.

Przekierowanie 301 a SEO

Natomiast co jeśli oglądasz ten film, a masz już stronę i nie masz prostych URLi? Albo przenosisz witrynę i te URLe się zmieniają, a nie chcesz stracić wypracowanego SEO, czyli pozycji w wyszukiwarce? No to przygotowałem dla Ciebie film o przekierowania 301. Właśnie tutaj Ci się pojawia za chwilę karta. Subskrybuj ten kanał i dawaj do następnego filmu.

Natomiast też jeśli nagram to być może tu się karta pokaże, a być może w opisie jak dodać produkt, który będzie przyjazny wyszukiwarkom do sklepu. W tym filmie to tyle. Mam nadzieję, że widzimy się w kolejnym. Kliknij sobie, żeby zobaczyć przekierowania 301.

Dołącz do darmowego kursu Szkoła Gutenberga i poznaj narzędzia, których używam do tworzenia stron internetowych dla klientów


Bycie na liście studentów Szkoły Gutenberga to szereg korzyści.
W newsletterze poruszamy się wokół trzech tematów.

Szkoła Gutenberga


Szkoła Gutenberga [cta - wpis]

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Ad21 sp. z o.o. z siedzibą w Grudziądzu newslettera zawierającego treści informacyjnych, marketingowych dotyczących portalu wpziom.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

Zobacz inne wpisy

Dodaj komentarz