jak wyceniać migrację i zlecenia

Jak wyceniać zlecenia i migracje stron klientów?

Realia WordPressowego rynku: co nas czeka w 2025 roku?

Tworzysz strony internetowe na zlecenie? Dopiero zaczynasz, czy jesteś już ekspertem w swoim fachu i na niejednej stronie zęby zjadłeś? To pytanie jest kluczowe – bo od niego głównie zależy wycena Twojej pracy (lub pracy Twojego zespołu).

Chętnie dowiem się, jaka jest specyfika Twojego biznesu. Czy wykonujesz strony dla nowych klientów, którzy dopiero zaczynają działalność? A może większość Twoich zleceń polega na modernizacji istniejących stron, które ktoś już kiedyś stworzył? Może nawet sam klient? Założę się, że coraz częściej spotykasz się z tą drugą sytuacją – mamy 2024 rok i większość biznesów jest już w internetach. Nowe projekty mogą być już rzadsze, ale często wiążą się z większym budżetem.

W mojej agencji to właśnie zlecenia na migracje są teraz najczęstsze. Czasami wygląda to tak, że klient skorzystał z jakiegoś kursu i postanowił stworzyć stronę dla swojego biznesu samodzielnie – eksperymentując z wtyczkami, milionem motywów i page builderami – kto śledzi mnie na bieżąco wie, jakie mam zdanie na temat Elementora lub Divi 😀 i to, że nie są dobrym wyborem – z wielu powodów.
Przykład: Miałem klientkę, która korzystała z motywu Divi. Każda aktualizacja systemu WordPress wiązała się z ryzykiem, że coś przestanie działać poprawnie. Zamiast ciągle próbować ratować sytuację, zdecydowaliśmy się na kompletną migrację z Divi na Kadence, lżejszy i bardziej wydajny motyw. Przygotowaliśmy nową wersję strony „obok”, testowaliśmy ją na serwerze stagingowym, a gdy wszystko było gotowe, w odpowiednim momencie podmieniliśmy stronę na nową. Efekt? Brak problemów z aktualizacjami i lepsza wydajność strony.

Czym jest migracja strony internetowej i dlaczego warto oferować takie usługi?

Migracja to proces przenoszenia strony internetowej z jednego serwera na drugi, zmiany domeny lub nawet przejścia z jednego systemu zarządzania treścią (CMS) na inny. Wiąże się to z:

  • Przeniesieniem plików strony (np. grafiki, skrypty, pliki multimedialne),
  • Migracją baz danych (np. wpisów blogowych, komentarzy),
  • Zmianą konfiguracji serwera.
Kiedy klient zazwyczaj zleca migrację? Wtedy, kiedy strona zrobiona dawno temu zaczyna się sypać, a sam jest przerażony tym, że trzeba zaktualizować kilkanaście wtyczek. Coś przestaje działać, strona ładuje się kilkanaście sekund (a nawet kilka minut!) i odstrasza tym potencjalnych klientów. Zazwyczaj naprawianie takich witryn to walka z wiatrakami – lepiej stworzyć ją od nowa. Jeśli potrafisz zrozumieć, rozwiązać problemy Twojego klienta i pomóc mu w dobraniu odpowiednich opcji – automatycznie zwiększasz swoją wartość na rynku i otwierają się przed Tobą nowe możliwości zleceń.


Przykład: Ostatnio pracowałem nad migracją strony za 10 620 zł. To pokazuje, że dobrze przeprowadzone migracje mogą być nie tylko dochodowe, ale także kluczowe dla klientów, którzy szukają rozwiązań pozwalających na rozwój ich biznesu online.

Migracja od strony technicznej

Oczywiście żeby oferować takie usługi, musisz wiedzieć jak to poprawnie zrobić. Sam proces jest w każdym przypadku podobny – jego skomplikowanie zależy głównie od złożoności projektu, ale podstawą są te kroki:

1


Przygotowanie środowiska:
Przed rozpoczęciem migracji upewniamy się, że nowe środowisko (serwer, domena, CMS) jest gotowe do działania. Sprawdzamy, czy wszystkie narzędzia są zainstalowane i skonfigurowane poprawnie.

2


Zabezpieczenie danych:
Zawsze przed migracją wykonujemy kopię zapasową strony i bazy danych. To kluczowy krok, który pozwoli cofnąć się do poprzedniego stanu w razie problemów.

3

Przeniesienie plików i bazy danych:
Kiedy mamy już wszystko przygotowane, możemy przejść do przenoszenia plików i bazy danych. W zależności od projektu i potrzeb przenoszone są np. automatyzacje, formularze kontaktowe czy produkty w sklepie. Można to zrobić przez SSH, ale ja najczęściej używam do tego celu wtyczek (np. WPVivid Pro, którą możesz kupić w WPziomkowym sklepie)

4

Testowanie
Po zakończonej migracji przeprowadzamy dokładne testy, aby upewnić się, że strona działa poprawnie na nowym serwerze i wszystkie funkcje działają tak, jak powinny.

jak przenieść stronę WordPress
sposoby na migrację

Migracja to nie tylko przenoszenie plików z jednego miejsca na drugie. Ja zazwyczaj traktuję je jak nowe zlecenie stworzenia strony. Dlaczego? W przypadku stron, które rozwijają się wraz z biznesem, migracja często oznacza modernizację całego podejścia do tworzenia i zarządzania stroną internetową. Patrzę na to szerzej. Całkowite odświeżenie strony i zaproponowanie nowych rozwiązań to dobry powód do rozpoczęcia długofalowej współpracy ; )

Jeśli chcesz nauczyć się całego procesu krok po kroku wbijaj do mojego kursu “Wyklikaj migrację”. Dowiesz się, jak przeprowadzać migracje na przykładzie realnych zleceń. Zobaczysz, jak wygląda proces i nauczysz się, jak realizować tego typu zlecenia.

Kurs Wyklikaj Migrację

Jak przenieść WordPressa
197 zł
Brutto
  • Szablon Notion dożywotnio
  • Grupa wsparcia dożywotnio
  • Dostęp do platformy kursowej i wszystkich aktualizacji kursu przez 1 rok
  • Nielimitowane zadawanie pytań w panelu pomocy

PS. Wpisz kod kuponu – LIVE ; )

Bądź konsultantem biznesowym

proces pozyskiwania zleceń

Zastanów się, co możesz zrobić i jaką wartość zaoferujesz.

Problem z wolnym ładowaniem strony? Przy migracji koniecznie zrób porządek z wtyczkami. Przeglądając ich listę, warto zadać sobie pytanie: czy każda z nich jest niezbędna? Często zdarza się, że jedna, bardziej zaawansowana wtyczka, może zastąpić kilka mniejszych, realizujących podobne funkcje.

Wsparcie techniczne to kolejny filar mojego biznesu. Wytłumacz klientowi, dlaczego warto opiekę nad biznesem online powierzyć profesjonalistom. Każda godzina spędzona na rozwiązywaniu problemów na stronie to czas, który można poświęcić na rozwój firmy i działania marketingowe, przynoszące bezpośrednie korzyści finansowe i warto zainwestować w zespół, który zaopiekuje się stroną, wykona konieczne aktualizacje i wprowadzi potrzebne zmiany szybciej i efektywniej niż ktoś, kto nie zajmuje się tym na co dzień. W dodatku zaniedbana strona może stać się celem ataków hakerskich, zwłaszcza jeśli zostanie odkryta w niej luka bezpieczeństwa.

Zaopiekowany klient to szczęśliwy klient : )

Wycena zlecenia – od czego zależy?

To… zależy 😀 Przede wszystkim od zakresu zadań, liczby godzin potrzebnych na wykonanie zlecenia (jeśli rozliczasz się za stawkę godzinową) i potencjalnych wyzwań technicznych. Być może wydaje Ci się, że wszystko ogarniasz, ale uwierz – zawsze napotkasz na jakąś nowość, trudności lub… niespodziankę ; ) Być może potrzebujesz przenieść jakieś customowe automatyzacje, strona jest zintegrowana z zewnętrznymi aplikacjami lub jest potrzeba przeniesienia konkretnych rzeczy, co często wymaga pracy z bazą danych.

Weź pod uwagę doświadczenie, problemy które udało Ci się rozwiązać i nie bój się doceniać własnej wiedzy. Klienci cenią Twoje techniczne umiejętności, ale przede wszystkim to, że doradzisz im w ich biznesie.

Nie ma jednego uniwersalnego sposobu – chociaż u mnie sprawdza się wzór – godziny pracy x stawka x 1.5. Coraz częściej jednak od niego odchodzę z tego względu że wolę wyceniać wartość mojej pracy na podstawie tego, co robię i jakie bolączki moich klientów rozwiązuję. Na wycenę składa się wiele różnych czynników (w tym Twoja sytuacja życiowa) Wylicz taką stawkę, żebyś mógł… opłacić rachunki ; ) i mieć po prostu fajne życie! A jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak ja wyceniam swoją pracę i jakie błędy popełniam – koniecznie obejrzyj zapis live’a i bądź na bieżąco – bo będzie się działo!

Dołącz do darmowego kursu Szkoła Gutenberga i poznaj narzędzia, których używam do tworzenia stron internetowych dla klientów


Bycie na liście studentów Szkoły Gutenberga to szereg korzyści.
W newsletterze poruszamy się wokół trzech tematów.

Biznes

Poznasz sposoby na zarabianie pieniędzy dzięki WordPressowi.

Tworzenie stron

Nauczysz się budować strony. Nie potrzebujesz programistów i page builderów.

WordPress

Dowiesz się jak poruszać się swobodnie w świecie WordPressa.

Szkoła Gutenberga


Szkoła Gutenberga [cta - wpis]

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Ad21 sp. z o.o. z siedzibą w Grudziądzu newslettera zawierającego treści informacyjnych, marketingowych dotyczących portalu wpziom.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.