Domena czy subdomena – gdzie najlepiej umieścić kursy online?
Od dawna działasz w swojej branży, jesteś ekspertem w swoim fachu i znasz biznes od podszewki? Skorzystaj na tym, sprzedając kursy online! Dzisiejszy świat pełen możliwości otwiera mnóstwo drzwi. Jednym ze sposobów jest zarabianie na swojej wiedzy i umiejętnościach – zdobycie ich było przecież pewną inwestycją. Tworzenie kursów online to świetny pomysł nie tylko na dodatkowy dochód, ale też możliwość rozwoju, zwiększenia rozpoznawalności swojej marki i zbudowania ciekawej społeczności. Sam pomyśl, jakie korzyści można zacząć z tego czerpać ; )
Dobry plan podstawą sukcesu Twoich kursów online
Zanim jednak entuzjastycznie rzucisz się w wir pracy, musisz wiedzieć że stworzenie i rozwój platformy kursowej to mnóstwo rzeczy do przemyślenia. Zastanów się między innymi nad tym:
- w jakiej formie chcesz proponować materiały swoim kursantom – w formie materiałów tekstowych, audio, grafik czy postawisz na najpopularniejsze teraz kursy wideo? Jeśli tak, koniecznie zadbaj o odpowiednie zabezpieczenie swoich materiałów – napisałem już o tym we wpisie o hostingu wideo.
- Jakiego systemu do stworzenia platformy e-learningowej chcesz użyć – ja od wielu lat działam na WordPressie i tam zakładam platformy swoim klientom. Na początek możesz skorzystać z darmowych narzędzi i nie zaskoczą Cię żadne opłaty abonamentowe.
- i temat główny dzisiejszego wpisu – czy chcesz swoją platformę umieścić na domenie głównej czy na subdomenie.
Podejrzewam, że punkt trzeci brzmi dość tajemniczo, ale nie martw się – WPziom wyjaśni Ci najważniejsze kwestie ; ) Lecimy z tematem!
Domena a subdomena – czym się różnią?
Należałoby zacząć od wyjaśnienia, czym jest domena internetowa. Jest to po prostu adres strony internetowej w formie umożliwiającej zidentyfikowanie tej witryny w sieci. Domena służy do przetłumaczenia adresu IP na łatwą to zapamiętania nazwę, np. https://wpziom.pl. (wpziom to nazwa, pl – rozszerzenie). Powinna nawiązywać do nazwy Twojej firmy czy marki osobistej – im krócej, tym lepiej. Nie wiesz gdzie zarejestrować domenę na korzystnych warunkach? Jedne z tańszych domen znajdziesz na OVH.
Subdomena służy najczęściej do rozdzielania strategicznych części strony, np. sklepu czy bloga. Sprawdza się raczej dla rozbudowanych witryn. Jeśli zdecydujesz się na subdomenę, użytkownicy znajdą Twoje materiały na przykład pod adresem kursy.mojastrona.pl. Zweryfikuj, co będzie bardziej optymalne w Twoim przypadku.
Platforma kursowa na subdomenie – zalety
1
Subdomena to odrębna instalacja WordPress. Wpływa to pozytywnie na wydajność serwera, który nie musi jednocześnie przetwarzać zamówień sklepowych i danych kursantów, ponieważ znajdują się w dwóch różnych bazach. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem byłoby rozdzielenie stron na dwóch oddzielnych serwerach, zwłaszcza jeśli masz już sporo zarejestrowanych kursantów.
2
Separacja stron to większe możliwości personalizacji wyglądu.
3
Subdomena może potencjalnie zapewnić większe bezpieczeństwo danych – wiąże się to z faktem posiadania dwóch odrębnych instalacji; przez to że w każdej bazie danych przechowujemy inny rodzaj informacji, są one lepiej chronione przed potencjalnym atakiem.
Platforma kursowa na subdomenie – wady
1
Instalacja dwóch odrębnych WordPressów jest trochę mieczem obosiecznym ; ) to generuje większe koszty utrzymania (szczególnie jeśli zdecydujemy się na osobne serwery), obsługa zajmuje też więcej czasu – bo mamy dwie strony, gdzie trzeba być na bieżąco z aktualizacjami.
2
Brak synchronizacji sklepu WooCommerce z platformą – bardzo ważna sprawa, wymaga wiedzy i umiejętności technicznych by móc to umiejętnie połączyć.
3
SEO – walka o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania może być utrudniona.
4
Brak możliwości robienia kolejnych zakupów na platformie kursowej – to wyraźna przeszkoda jeśli chcesz proponować cross-sell lub up-sell bezpośrednio na stronie z kursami – ale nie ma to większego znaczenia, jeśli dopiero zaczynasz.
5
Problemy z analityką i mierzeniem konwersji – jeśli mamy zainstalowany tag remarketingowy np. na naszej stronie z ofertą – wiemy, kto był nią zainteresowany, ale nie mamy informacji o zakupie.
Nie stresuj się podjęciem decyzji – nie musisz wiązać się z jednym rozwiązaniem na całe życie ; ) Ja swoją platformę do kursów online mam na stronie c.wpziom.pl – dzięki automatyzacji użytkownik, który kupuje kurs w odrębnym sklepie natychmiast dostaje dostęp do materiałów na subdomenie.
Z mojego doświadczenia jednak wynika, że zdecydowana większość stron subdomeny nie potrzebuje – zwłaszcza, jeśli jesteś początkującym twórcą kursów online i dopiero rozkręcasz swój biznes.
Platforma na innym hostingu? Pamiętaj o przekierowaniach DNS
Wiesz już że swoje kursy online mam na osobnej stronie – głównie z tego względu, że zbudowałem tam również (bardzo prężnie już działającą) platformę społecznościową dla moich ziomków z kursu. W tym wypadku wybór subdomeny jest jak najbardziej wskazany ; ) Zdecydowałem się też umieścić platformę na osobnym serwerze – dla bezpieczeństwa danych.
Jeśli w Twoim przypadku jest podobnie, pamiętaj żeby przekierować ruch z domeny na właściwy hosting. Taka operacja jest konieczna zawsze, gdy domenę i serwer wykupiliśmy w osobnych miejscach. Jak to zrobić? Pokażę na przykładzie domeny w OVH i hostingu LH:
W panelu dostawcy Twojej domeny wybierz opcję “Zmień serwery DNS”
wpisz w wyszukiwarce hasło “LH serwery DNS” i wejdź na właściwą stronę
Wróć do panelu z pierwszego kroku i wklej dane skopiowane ze strony hostingu. Teraz potrzebna jest cierpliwość ; ) Propagacja DNS może potrwać nawet kilka godzin
Jeśli wszystko się udało, możesz już utworzyć subdomenę i działać dalej – nie zapomnij o wdrożeniu certyfikatu SSL!
Twój obecny hosting Cię nie zadowala? Sprawdź hosting Smarthost, który nigdy mnie nie zawiódł ; ) LH też jest spoko – na kod WPZIOM macie zniżkę na oba ; )
Wybierz dla siebie korzystniejszą opcję
Umieszczanie platform kursowych na subdomenie ma pewne zalety, ale ja widzę tutaj jednak więcej zagrożeń i trudności, zwłaszcza dla początkujących twórców. Zalety, takie jak lepsza organizacja treści i możliwość niezależnego zarządzania platformą mogą być atrakcyjne – oceń jednak, czy masz zasoby i czas żeby ogarniać dwie strony jednocześnie. Jeśli nie masz doświadczenia w optymalizacji SEO czy integracji subdomeny z główną stroną – możesz sobie zaszkodzić. Lepiej skupić się na tworzeniu dobrej jakości treści promujących Twoje kursy i dostarczaniu fajnej wartości klientom.
Życzę Ci mądrego wyboru 😀 i wielu zadowolonych kursantów!
Dołącz do darmowego kursu Szkoła Gutenberga i poznaj narzędzia, których używam do tworzenia stron internetowych dla klientów
Bycie na liście studentów Szkoły Gutenberga to szereg korzyści.
W newsletterze poruszamy się wokół trzech tematów.
Biznes
Poznasz sposoby na zarabianie pieniędzy dzięki WordPressowi.
Tworzenie stron
Nauczysz się budować strony. Nie potrzebujesz programistów i page builderów.
WordPress
Dowiesz się jak poruszać się swobodnie w świecie WordPressa.